Akademia Bozarto - czujniki zużycia cz. 1
Czujnik zużycia jest kontrolnym elementem układu hamulcowego służącym do szybkiego informowania kierowcy w momencie, kiedy klocek hamulcowy osiągnął minimalną grubość/granicę zużycia.
W przypadku klocków hamulcowych są to zwykle dwa milimetry.
Czujnik zużycia może być elektroniczny lub akustyczny, w zależności od układu hamulcowego.
Akustyczny czujnik zużycia
Akustyczny czujnik zużycia jest czysto mechaniczny i ma postać blaszki ciernej zamontowanej do blachy nośnej klocka hamulcowego. Po osiągnięciu granicznej grubości klocka tarcza hamulcowa styka się z blaszką cierną podczas uruchamiania hamulca. Połączenie tego kontaktu i obracania się tarczy hamulcowej generuje nieprzyjemny, charakterystyczny pisk.
![]()
![]()
Elektroniczny czujnik zużycia
W najprostszej postaci elektroniczny czujnik zużycia składa się ze styku zużycia klocka hamulcowego, obwodu i lampki kontrolnej na desce rozdzielczej. Po osiągnięciu granicy zużycia klocka hamulcowego następuje kontakt ze stykiem osadzonym w klocku hamulcowym. To zamyka obwód, powodując zapalenie się kontrolki w zestawie wskaźników.
![]()
W wielu modelach czujnik zużycia jest na stałe zamontowany w klocku hamulcowym.
W przypadku BMW, Mercedesa i niektórych modeli Audi jest to osobny element montowany w specjalnym wcięciu.
W zależności od konstrukcji układu hamulcowego w samochodzie może być zastosowany 1, 2 lub 4 czujniki zużycia.
![]()
![]()
Wskazówka przy naprawie
Podczas wymiany klocków hamulcowych warto wymienić czujniki zużycia na nowe (jeśli nie są zintegrowane z klockiem hamulcowym).
Podczas przeprowadzania diagnostyki lub naprawy należy przestrzegać wskazówek dotyczących pojazdu, dostarczonych przez producentów pojazdów i hamulców.